Lars Fiil Frit Fald koncert Atlas Aarhus

Om koncerten

Bemærk: Dette er en aftenbillet til arrangementet. Køb partoutbilletter hér, dagsbilletter hér og eftermiddagsbilletter hér.

12 Points er oprindeligt Dublin-funderet, men veksler mellem at være i hjemstavnen og en anden europæisk by og har de seneste år bevæget sig til de europæiske kulturhovedstæder. I den anledning kommer nomadefestivalen til Aarhus i 2017 under Aarhus Kulturhovedstad og afvikles i dagene den 16.-18. juli 2017 under Aarhus Jazz Festival. Se programmet og læs om de deltagende bands og artister længere nede.

… Læs mere

12 Points er et anerkendt springbræt for lovende jazztalenter, der vil nå et nyt trin på karrierestigen. Festivalen vandt i 2012 den prestigefyldte pris for “Adventurous Programming” ved Europe Jazz Network (EJN) Awards.

I tre dage vil festivalen fylde Aarhus med jazz fra hele Europa. Der bliver afholdt fire koncerter per dag på spillestedet Atlas samt to seminarer over to dage, hvor delegerede fra spillesteder, internationale bookere, journalister og undervisere kommer til Aarhus.

Aarhus er i rivende udvikling, og derfor mener Ilse Vestergaard, sekretariatsleder for Aarhus Jazz Festival, at netop Aarhus er et godt udgangspunkt for 12 Points lige nu:

”Aarhus er en meget musikalsk og ung by med et internationalt præg og store kulturinstitutioner. 12 Points vil tilføre nye ideer og energi til den danske musikscene og til byen. I jazzfestivalperioden afvikles mere end 300 arrangementer. Dertil kommer også andre arrangementer i kulturhovedstadsregi til at præge byen, da der over hele året yderligere afvikles mere end 500 arrangementer i Aarhus og Region Midt. Med 12 Points kan publikum få et indblik i, hvad der sker i Europa på den unge jazzscene”.

De rigtig skarpe har sikkert regnet ud, at navnet “12 Points”, handler om festivalens struktur: 12 dygtige bands fra hver deres europæiske land inviteres til at deltage i denne event, der kaster lys over Europas bedste, nye jazztalenter.

At festivalen afholdes i forbindelse med Aarhus Jazz Festival betyder, at byen vrimler med jazzmusikere, og alle musikere kan møde ligesindede ved Late Night Jazz Jam, der afvikles hver aften og nat under festivalen.

Program
Søndag
16.00 – Lars Fiil Frit Fald
17.10 – Significant Time
20.00 – Kirke Karja Quartet
21.10 – Sheep Got Waxed

Mandag
16.00 – Francesco Orio Trio
17.10 – ChuffDrone
20.00 – Marie Kruttli Trio
21.10 – Tommy Moustache

Tirsdag
16.00 – Post K
17.10 – BigSpoon
20.00 – Schntzel
21.10 – Taupe

Lars Fiil Frit Fald
Ligesom følelsen af den første tår af en iskold sodavand. Du kan mærke den i tænderne, tindingerne og årerne. Sådan lyder Lars Fiil Frit Fald. Følelsesladet musik, som fremkalder en form for rastløs ro. Tre betydelige musikere fra den danske avantgarde impro-scene følger med. Lars Fiil får selskab af Lis Raabjerg Kruses saxofon og ney-fløjte samt Bjørn Heebølls slagtøj. Der er fokus på de tre musikeres sammenspil, hvor nuancerede toner og mønstre demonstrerer en moden forståelse for kollektiv lytning og anspændt, atmosfærisk improvisation, som fårr denne udtryksfulde trio til at skille sig ud. Fiils klagende og til tider presserende ostinater skaber en tiltalende musikalsk dialog, der bevæger sig mellem abstrakt kammermusik, kriblende melodifragmenter, organiseret komposition og et væld af frie improviserede mønstre. En medrivende oplevelse.

Significant Time
Significant Time har fået en del opmærksomhed i Norge for deres forrygende og humoristiske koncerter, ikke mindst ved sidste års Maijazz festival, hvor kritikerne hyldede bandets koncert som en af festivalens højdepunkter. Gruppens kerne består af sangeren Signe Irene Time og pianisten Øyvind Gjelsten Dale, som er sekstettens komponist. Deres inspirationer favner vidt, og indbefatter nogle af de helt store jazzkunstnere som Ellington og Mingus, krydret med klassiske komponister som Chopin og Ravel. Signes vokal er blevet integreret i gruppens sammenspil som et melodisk instrument, hvilket giver hende endeløse muligheder for improvisation uden ord. Gruppen udforsker traditioner på en legende måde, og det er denne frihed, der får orkesteret til at gå op i en højere enhed. En kvartet, indtil de for nylig inviterede saxofonisten André Roligheten og trompetisten Hayden Powell til at spille med, hvilket gav dem endnu mere alsidighed.

Kirke Karja Quartet
Kirke Karja er et ungt talent på den estiske jazzscene og vinder af den prestigefyldte Estonian Young Jazz Talent-pris i 2014. Her står hun i spidsen for en eponym kvartet, som spiller mysteriøs og smuk musik. Til tider er den mørk og kompromisløs, andre gange indadvendt, men altid med en tiltalende intensitet. Kompositorisk er musikken hårdtslående, og den bevæger sig mageløst fra atmosfæriske lydlandskaber med en nærmest nordisk klang til et hurtigt polytonisk sammenspil og opfindsomme rytmiske skitser, som demonstrerer en bred vifte af inspirationer fra moderne klassiske komponister som Karlheinz Stockhausen. Guitaristen Kalle Pilli matcher hende værdigt og leverer endnu en lyddimension til musikken. Den fremaddrivende rytmesektion bestående af bassisten Martin-Eero Kõressaar og trommeslageren Karl-Juhan Laanesaar runder kvartetten af. Alle fire er benådede improvisationsmusikere, som tillader Karjas materiale at udfolde sig på en meningsfuld måde. Musikken bevæger sig insisterende fremad og har en stærk dynamik, som skaber en misundelsesværdig balance mellem spænding og afslapning.

Sheep Got Waxed
Hvor kommer navnet fra? Ifølge trioen er det en sammensætning af deres efternavne. Vi ved dog ikke, om vi skal tro på dem. Disse tre sorte får og vindere af Young Power Grand Prix ved Vilnius Jazz Festival er blevet betegnet som det “nye anderledes”. Vi var ellers først lige ved at komme os over det “gamle anderledes”, men det er jo det, som 12 Points handler om. Sheep Got Waxed er fastbesluttede på at sætte deres nye præg på jazz, elektronisk og improviseret musik. Deres tilgang er kompleks og idiosynkratisk, og bandmedlemmernes flow er energisk. Der bliver spillet med både hænder og fødder på en lang række elektroniske og akustiske redskaber, hvorved der skabes en blanding af free jazz, math rock og avantgardistisk, eksperimentel elektronika. En tilskuer kalde dem engang “en blanding af Death Grips og George Michael spillet af the Beatles”. Det er tydeligvis svært a definere denne trios intense og stemningsmættede live shows. Got Wax?

Francesco Orio Trio
Fransesco Orio, som stammer fra Crema i Norditalien, er blevet beskrevet som en af sin generations mest opfindsomme pianister, hvilket ikke er ligetil i et land, som har givet os kunstnere som Giovanni Guidi og Enrico Zanisi, der i øvrigt begge er tidligere 12 Points-deltagere. Som mange jazzpianister har Orio tilbragt sine tidlige år i den klassiske musiks rige, og det kan høres i hans unikke, lyriske stil. Men trioen kan også være legesyge, og Orio’s ostinate grooves og til tider kantede lydbilleder lægger fundamentet for diskursiv improvisation med bandmedlemmerne, bassisten Fabio Crespiatico og trommeslageren Davide Bussoleni. Trioen er heller ikke bange for at udforske de mørkere områder med Orios insisterende fraseringer, som skaber en følelse af nødvendighed og balanceret spænding, og som tillader trioen at vise sin kollektive formåen. Alt dette komplementerer den skønhed, som kommer fra de mere eftertænksomme numre, hvor Orios raffinerede sans for melodier formidler italiensk lyrisme med et strejf af lyssky idéer, som simrer under overfladen. Gennemgående er, at denne trio selvsikkert er i stand til at bevæge sig i en hvilken som helst retning, hvilket skaber en interessant koncertoplevelse.

ChuffDrone
Gennem en kombination af en udelukkende kvindelig horn- og rytmesektion med en ensom mandlig pianist repræsenterer den østrigske kvintet chuffDRONE det ypperste inden for alsidighed. Nærmest umulige at klassificere og med en musik, der bobler, rører og resonerer. Fyldt med overraskende drejninger og en stærk dynamik mellem Liv Hofmaninger og Astrid Wiesingers kammermusikagtige blæseindsatser, understøttet af en livlig rytmeafdeling med Judith Schwarz (trommer) og Judith Ferstl (bas), har chuffDRONE en lidt gammeldags og demokratisk tilgang til sangskrivning. Det ses også i deres melodiske passager, den stærke dialog mellem bandmedlemmerne og en forståelse for, at alle individuelt underlægger sig det fælles groove. Deres inspirationer favner bredt, fra stille og inadvendte numre, hvor pianisten Hubert Gredler brillerer med sine sofistikerede og opfindsomme passager i fællesskab med rytmeafdelingen, til Balkan-inspireret materiale i et noget højere tempo. Tilføj lidt kammerpop, stammerytmer og et virvar af forsiringer fra hver af protagonisterne. Her er en kvintet med noget på hjerte.

Marie Kruttli Trio
“Jazz har brug for trioer som denne”, skrev en jazzkritiker efter en koncert med Marie Kruttli og hendes trios debutalbum i 2014. Med sine blot 25 år har den utrolig talentfulde Kruttli allerede fasttømret sin stilling i toppen af europæiske klavertrioer. Her finder man ingen hipster-minimalisme, men en fortryllende virtuositet med et lag af sofistikeret musikalsk sprogbrug, som er tydeligt defineret og viser, at denne trios evne til at interpretere og levere ligger langt over dens kollektive alder. Som barn af en klassisk familie finder man et stærkt kompositorisk narrativ, som står i gæld til komponister som Stravinsky, Debussy og Ravel. Dog er der også et tydeligt fundament i klassiske rytmer og harmonier, som for Kruttli blot er begyndelsen på hendes udtryksfulde rejse. Hun medbringer en empatisk rytmesektion i form af sine schweiziske landsmænd Lukas Traxel (bas) og Martin Perret (trommer), som følger Kruttlis kompositioner med lethed. En trio, som imponerer på mange niveauer.

Tommy Moustache
Tommy Moustache kommer direkte fra Rotterdam og elsker at udfordre kritikere og publikum med deres varemærke – en ubeskrivelig form for rå, instrumental jazz blandet med en god skefuld funk. De er opsatte på at forevige legenden om deres idol (den pseudohistoriske figur Tommy Moustache), og leverer en nærmest skizofren live-oplevelse, som indeholder jazz, rock, blues og førnævnte funk. Men lad dig ikke narre af deres perfekt trimmede overskæg. I denne eksplosive smeltedigel finder man også den unikke signatur af et band, der stadig befinder sig i jazzens univers. Faktisk var de publikumsfavorit ved sidste års Dutch Jazz Competition samt vindere af samme års Dutch Radio 6 Soul & Jazz Talent. De tager et væld af nyt materiale med til Aarhus fra deres album med den ydmyge titel EGO. Vi har fået at vide, at det drejer sig om hyldest til dem selv, som grænser til storhedsvanvid. Vi kan forvente vovemodig improvisation, skræmmende gode rock-riffs, eventyr-funk og al den gode humor, som deres publikum fortjener.

Post K
Mens vi går ind i det andet århundrede med jazz i 2017, virker det passende at have et band med, som skaber en ny lyd ved at tage musikkens grundsten og tilføje næsten et helt århundrede med inspiration og udvikling. Inspireret af det tidligere jazzrepertoires hvinende klarinet og stride piano, som definerede den formative tid, skaber denne franske kvartet “ny/gammel” musik. De står stabilt i nutiden, men lader sig påvirke lige så meget af de originale jazzgiganter, fra Blake og Waller til Brötzmann og Bailey. Post K (Post Hurricane Katrina) leverer noget helt unikt med skarpe og skæve interpretationer af New Orleans-jazz, krydret med afveje gennem genrens store inspirationskilder. Resultatet? – Et enestående sammenspil, som inviterer lytteren på flygtige øjeblikke af populær musik. Det er både slående autentisk og mesterligt dekonstrueret, bygget op over de første jazzoptagelser, men med flere lag af over 100 års innovation og nye idéer ovenpå. Post K tager os hele vejen rundt, inspireret af fortiden, men med blikket mod fremtiden. Denne koncert er en del af “Jazz Migration”-koncertrækken, arrangeret af AJC for at støtte den professionelle udvikling af nye jazzbands.

BigSpoon
Den sydafrikanske saxofonist og adopterede irer Chris Engel har haft en succesrig musikalsk karriere med jazz og improviseret musik. Han har spillet overalt i Europa og dygtigt udnyttet sit mangfoldige talent i små og større bands, til fri improvisation, moderne jazz og, i de senere år, elektronisk musik. Gennem sammensætning af elektroniske lyde opstår BigSpoon. Et musikalsk bud, som er en udkrystallisering af Chris’ musikalske rejse, og som kombinerer alle hans musikalske impulser og inspirationer i selskab med nogle af Irlands bedste improvisationsmusikere og elektro-soniske opdagere. BigSpoon skaber et lydbillede, som er designet til at få både kunstner og publikum til at fordybe sig i en fælles musikalsk oplevelse. Med inspirationer, som varierer fra Jaga Jazzist til Weather Report bliver der skabt medrivende jazz for det 21. århundrede, med et organisk hjerte og en elektronisk sjæl.

Schntzl
Nok ser de unge ud, men lad dig ikke narre. Den belgiske duo SCHNTZL har dyrket et intenst partnerskab lige siden deres tidlige teenageår og har næsten brugt 10 år på at forme deres egen unikke lydlandskaber. Og det kan høres. Materialet er modent og fermt gennemspillet. Den nærmest telepatiske musikalske forståelse mellem Lasure og Van De Velde resulterer i en musik præget af balance og selvtillid. Hos SCHNTIZ handler musikken om det, der ikke bliver sagt. Det, som findes mellem tonerne lige så meget som i selve melodien. Når de optræder live, prøver de at bevare deres rige tonelandskaber i en atmosfære af selvsikker udforskning. Som duo vedligeholder de en gensidig afhængig balance. Gennem de akustiske fundamenter i form af klaver og trommer, beriget med forskellige tangenter, elektroniske udløsere, og andet lejetøj, bliver Schnitzls minimalisme en øvelse i tilbageholdenhed. I deres jagt på det elementære navigerer de gennem de kompositoriske gange, bygger strukturerede lag og lader dem glide over i fri improvisation.

Taupe
Det nordøstlige England har efterhånden udviklet et ry for at producere vellydende bands med knivskarpe polyrytmiske sammenspil, udforskende impro og rå, uforudsigelige liveoptrædender med høj energi. De nuværende fakkelbærere er Taupe fra Newcastle, en spændende trio, som trækker på deres kollektive erfaring inden for free jazz, math metal, hip hop, post-bop, skronk, og hvad der ellers skal til for at levere oplivende og eksplosiv musik, der er lige dele spændende og kompromisløs. Ligesom ved andre bands i denne kategori, finder man rigeligt med skarpe kurver, pludselige stop og snørklede, komplekser rytmer, som er til for at udviske grænser. Taupes uhæmmede og febrilske musikalitet er både tæt og kreativ, og sender et klart statement. Vi er klar!

Links
Aarhus Jazz Festivals hjemmeside
Info om handelsbetingelser m.m.

0 Anbefalinger

Vil du anbefale denne koncert til andre?

Anbefal denne koncert

Din anbefaling af denne koncert

Alle anbefaling skal godkendes af en administrator.