• Xiu Xiu koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • The Necks koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Colin Stetson koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Nils Grôndahl koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • The Dwarfs Of East Agouza koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Papir koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Causa Sui koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Abekejser koncert Atlas VoxHall Aarhus
  • Selvhenter koncert Atlas VoxHall Aarhus

Om koncerten

Bemærk: Det er muligt kun at købe billet til koncerterne på VoxHall – disse billetter koster 235 kroner og 210 kroner for studerende, og de kan købes hér.

Program
14.00: Papir (udescenen)
15.15: Selvhenter (udescenen)
16.15: Atomic (Atlas)
17.30: Nils Gröndahl (Atlas)
18.00: Tau (udescenen)
18.45: Colin Stetson (Atlas)
19.45: Causa Sui (VoxHall)
20.00: Abekejser (udescenen)
20.30: The Dwarfs of East Agouza (Atlas)
21:30: Deerhoof (VoxHall)
22.45: The Necks (Atlas)
00.00: Xiu Xiu (VoxHall)

Det bliver ualmindeligt, uforudsigeligt og udefinerbart. Det bliver også uhørt, uneasy listening og uvornt. Men mest af alt bliver det bare utvivlsomt ujazzet. Oplev Xiu Xiu – The Twin Peaks Project, Deerhoof, Atomic, Tau, The Necks, Colin Stetson, Nils Gröndahl, The Dwarfs Of East Agouza, Papir, Causa Sui, Abekejser og Selvhenter.

… Læs mere

 

Ujazz hylder musik og musikere, der tør gå nye veje. Dem, der forlader den veltrådte sti og risikerer alt i jagten på musikalsk ukendte territorier. Ujazz er en festival for eksperimenterende musik på tværs af genrer, hvor jazz udforskes som begreb og ikke som genre.

Ujazz er en grænsesøgende rejse ind i et musikalsk univers, hvor kun lidt er kendt på forhånd, meget er improviseret, intet er forbudt og alt er muligt. Det er samtidskunst pillet fra hinanden, tilsat uhæmmet kreativitet, regelbrud og intensitet og hæftet sammen igen i en festivalform.

Ujazz er for dig, der gerne vil udfordres. Dig, der ikke nødvendigvis vil kende omkvædet, før du når til det – dig, der måske slet ikke vil have et omkvæd. Ujazz er for dig, der ønsker en alternativ, unik og givende musikalsk oplevelse, du ikke finder i så koncentreret form andre steder!

Xiu Xiu – The Twin Peaks Project
Der findes næppe en mere oplagt gruppe til at fortolke soundtracket fra “Twin Peaks” end Xiu Xiu. Angelo Badalamenti og David Lynchs oprindelige soundtrack fra kultserien, som i år kan fejre 25-års jubilæum med en ny sæson, ruskes, hyldes, destrueres, samles og placeres et sted mellem det virkelige og det drømmende – i ægte Twin Peaks-stil.

Med utrættelige Jamie Stewart (vokal, guitar, noise) i front flankeret af Angela Seo (keys, synth, noise) og Shayna Dunkelman (trommer) bevæger Xiu Xiu sig fra avantgardistisk pop over komplekst orkestreret rock og til skærende noise. Serveret med brutal ærlighed og intensitet fastholdes soundtrackets harmoniske grundlag, mens arrangementerne flyder ud i romantik, frygt og undertrykt seksualitet. ”Vi ødelægger musikken på smukkest vis”.

Xiu Xiu betyder sød. Xiu Xiu er børneslang for tis. Xiu Xiu er navnet på en giftig blomst og titlen på en film om en ung kvindes død under den kulturelle revolution i Kina. Xiu Xiu er “Twin Peaks”, som du aldrig har hørt det før!

Deerhoof
Et minimum af gear med et maksimum af volumen. Sådan kan man med rette beskrive San Francisco-bandet Deerhoof. I grænselandet mellem støjpop, rock og punk insisterer de på at spille hjernedødt højt, skyde alle gængse regler til hjørne og udforske samtlige musikalske aspekter af livet. For som de selv siger: ”Sometimes hair metal is the right choice”.

Deerhoof eksperimenterer med punk, glam, doo-wop, R&B og alt derimellem, samler delene og skiller dem ad igen i deres legende frirum. Vejen til ny musikalsk forståelse har ført dem forbi japanske tegneseriefigurer og nedlagte lagerbygninger i den amerikanske ørken, hvor de genfandt ”magien” i musikken.

Orkesterets indre musikalske kompas peger sjældent i samme retning lang tid ad gangen, og bandet er aldrig bange for give slip og sætte en ny, eksperimenterende og øresønderrivende høj kurs.

Atomic
”Vores musik er lige dele akademisk forelæsning og en god tur i byen”. Klassisk, amerikansk jazztradition tørner sammen med europæisk free jazz i Håvard Wiik (keys) og Frederik Ljungkvists (sax/clarinet) arrangementer. Duke Ellington, Charles Mingus og George Russell sluppet fri og udsat for improvisation og momentvis eksplosive udbryd. Atomic er et usagt oprør med den ”skandinaviske lyds” bekvemmelighed, hvor forholdet mellem det nøje planlagte og pludselige formindskes og forstørres på én og samme tid. Magnus Bro (trompet), Ingebrigt Håker Flaten (bas) og det norske supertalent Hans Hulbækmo (trommer) fuldender en musikalsk globaliseret kvintet med nordiske rødder, amerikansk historie og europæisk tilgang.

Tau
Ophavsmanden til duoen Tau er på en mission. ”Vibrationer, toner, halvtoner, messen, tekster – stort set hvad som helst – har energien til at helbrede og løfte sig over al fyldet, og hvis man kan skabe den slags magi for sig selv, kan man også give den tilbage til andre”.

Missionen opstod under en spirituel pilgrimsvandring i en hellig mexicansk ørken, og med indiansk stammemusik, iransk poesi og gæliske længselssange udføres den med autentisk verdensmusik og psykedeliske undertoner. ”Åndelig musik med trommer og klokker, synths og en akustisk guitar med en virkelig ringe pickup, der laver underlige lyder”, lyder beskrivelsen fra duoen selv. Tau er et musikalsk spraglet tæppe, der bringer glemte sange og melodier fra alverdens sanselige og spirituelle afkroge helt frem i nutiden.

The Necks
The Necks’ musik lader sig ikke beskrive, for den findes ikke… Ikke endnu. Først når trioen går på scenen, begynder musikken at tage form, og ud fra rummets akustik inspireres og guides de igennem improvisationer og impulser. Det hele sker på et splitsekund, men forud går 30 års rutine og sammenspillethed, som gør The Necks i stand til at finde sammen som én levende organisme og kommunikere med hinanden udelukkende gennem musikken. Chris Abrahams rislende klavermotiver, Lloyd Swantons dunkle bas og Tony Bucks spjættende trommespil mødes og smelter sammen med det rum, de opstår i. The Necks skal opleves live på scenen, for musikken findes i virkeligheden ikke andre steder.

Colin Stetson
Det er lyden af evigheden gennem en saxofon. Lyden af en uendelig strøm af toner og stemninger, der flyder ud i rummet, op gennem taget og langt ud i atmosfæren. Det er kort sagt lyden af Colin Stetsons kompromisløse saxofonspil. Med teknisk perfektion udnytter han circular breathing til at lade arpeggioerne fra altog bassaxofonen fortsætte, i hvad der bedst kan betegnes som en forkortet evighed, og flyde sammen med det minimalistiske, dronebaserede backtrack. I løbet af uendeligheden inkorporerer han elementer af metal, post-rock og electronica og skubber grænsen for, hvad en saxofon, en saxofonist og evigheden er.

Nils Gröndahl
En mand, en violin, en loop-pedal og en lydmur af forstærkere. Tilsammen danner kombinationen rammerne om Nils Gröndahls solooptræden. Manden, knælende på scenen i en musikalsk og spirituel renselse. Violinen, skizofren og udtryksfuld via de mange effekter. Loop-pedalen, evigt gentagende og alligevel varierende. Muren af forstærkere, det potente bagtæppe. Nils Gröndahl har spillet med Under Byen, Broken Twin, Jacob Bellens m.fl., og i sin musik søger han altid at skabe en stemning af fornyelse og forandring. Hvad, der er industrielt og brutalt det ene øjeblik, bliver melankolsk og inderligt i det næste. Og når violinens forvrængede toner feeder i forstærkerne, føler man sig hensat til de eksperimenterende 60’ere, hvor sindet var frit og musikken endnu ung.

The Dwarfs Of East Agouza
I et lejlighedskompleks i Cairo finder en natlig jamsession sted. Nordafrikanske ørkentrommer, dansende vestafrikansk guitar og tung bas fra krautrockens dybeste mørke finder sammen og skaber fundamentet for The Dwarfs of East Agouza. Opkaldt efter en egyptisk dværggud og deres geografiske bydel tager de lytteren med på en psykedelisk road trip gennem det nordafrikanske landskab, forbi europæiske (inspirations)kilder og tilbage til Cairos hektiske centrum. Gruppen dyrker tiden og pauserne i musikken og lader alle riffs og melodier folde sig ud i improvisationerne, når den psykedeliske road trip i år slår et smut forbi Ujazz.

Papir
Papirs musik er alt andet end tynd, som navnet måske ellers antyder. Den klassiske power trio-opsætning er garant for en tilsyneladende endeløs strøm af melodiske og rytmiske afstikkere, der konstant udvikler sig og tager musikken i nye retninger – uden nogensinde at blive retningsløs. Deres omskiftelige og dynamiske tag på psykedelisk instrumentalrock leveres med en selvfølgelighed og overdrevet lethed, der til tider kan fjerne fokus fra, hvor teknisk dygtige de egentlig er. Papir kender deres krautrock- og progrockhistorie, men i deres udforskning af nye toner fristes man til at sige, at de har opfundet deres egen: papirrock.

Causa Sui
Causa Sui formår at lyde både turbulent og fredfyldt på en og samme tid, når musikken gennemgår den ene metamorfose efter den anden under de eksperimentelle og fængende instrumentale koncerter. Trioen består af Jakob Skøtt, Rasmus Rasmussen og Jonas Munk og har otte albums i bagagen, hvori de er gået fra tung psych til en mere abstrakt, instrumental lyd. Hvoraf mange af nutidens psykedeliske lyde stammer fra særlige tidslommer, lykkes det bandet at lade sig inspirere af nutidens scene, samtidig med at de skaber den. Causa Suis musik kan således bedst beskrives som en bølge, der ruller gennem de sidste fire årtiers psych-rock.

Abekejser
Det fem mand store Aarhusband har rødder i både jazz og world-musik samt en stærk profil på den elektroniske musikscene. Med udgangspunkt i stærke beats akkompagneret af både trommer og en elektronisk drum machine overbygges der med en stor sound af synth bas, synthesizers og effektrige guitarlyde. Med lyriske akkorder og betagende melodier skaber Abekejser associationer til kunstnere som bl.a. Jaga Jazzist, Steve Reich og Flying Lotus. Selv om Abekejser er en relativt nystartet gruppe, er deres ambitioner skyhøje. Med sublime musikalske færdigheder samt musik, der appellerer bredt og internationalt, er det bandets intention at skabe broer mellem instrumental musik og den populære mainstreammusik.

Selvhenter
Bandet, der en del af musikkollektivet Eget Værelse, spiller bundløst energisk, eksperimental rock med en helt unik lyd, der er inspireret af både sofistikeret jazz, aggressiv punk og øredøvende metal. Det fem kvinde store alternative band, der har været aktivt gennem otte år, er en del af den energiske, københavnske undergrund. De nyder samtidigt godt af international anerkendelse, og de har bl.a. spillet på Copenhagen Jazzfestival, Roskilde Festival og Icelandic Airwaves samt turneret i både Europa og Japan. Selvhenter gør op med velfærdssamfundets rationalisme gennem en kontrolleret protest i form af eksplosivt trommespil, basuner, saxofon og violinspil i smukke og opmærksomhedskrævende, instrumentale bølger.

Links
Aarhus Festuges hjemmeside
Aarhus Festuge på Facebook
Aarhus Festuge på Twitter
Aarhus Festuge på Instagram

0 Anbefalinger

Vil du anbefale denne koncert til andre?

Anbefal denne koncert

Din anbefaling af denne koncert

Alle anbefaling skal godkendes af en administrator.