• Horse Orchestra koncert Atlas Aarhus
  • Kjærgaard Westergaard Bruun koncert Atlas Aarhus

Om koncerten

Billetprisen lyder på 115 kroner for studerende med studiekort og 75 kroner for medlemmer af Sun Ship. Disse billettyper tilgås via “Tilføj til kurv”-knappen i boksen til højre.

18. februar: Vi har fanget Horse Orchestra-pianist Jeppe Zeeberg til en snak om koncerten – læs interviewet længere nede.

Horse Orchestra kombinerer dele af jazzens historie med moderne, genrebrydende eksperimenter. Kjærgaard/Westergaard/Bruun var i 00’erne med til at transformere den danske musikscene inden for moderne jazz og improviseret musik. Denne aften gæster de begge Atlas i Aarhus.

… Læs mere

Horse Orchestra

Horse Orchestra er et vigtigt nyt band på den moderne nordiske jazzscene. Bandmedlemmerne lykkes med at kombinere dele af jazzens historie med moderne genrebrydende musikalske eksperimenter. Klassiske jazzkompositioner fra 1920’ernes New Orleans møder fri jazz fra 60’erne og blander sig med moderne klassisk musik, og det hele ender i en original, postmodernistisk stil, der ikke findes lignende af på den nordiske jazzscene.

Horse Orchestra består af syv unge musikere fra Island, Sverige, Norge og Danmark, og bandet er et vidnesbyrd fra en ny generation af musikere, der mestrer deres musikalske historiske arv og forsøger at hjælpe den moderne jazzmusik med at nå nye højder. For Horse Orchestra er humor et lige så vigtigt element som instrumentel ækvilibrisme og bevægende kompositioner. På denne måde er den humoristiske og blomstrende musik så smitsom, at du med glæde engagerer dig i orkestrets lejlighedsvis ekstreme tonale eksperimenter.

Orkestrets debutalbum, “Living The Dream”, blev udgivet i september 2014 og vandt to Danish Music Awards Jazz i 2015 i kategorierne Årets Nye Jazznavn og Årets Særudgivelse. I oktober 2016 udgav Horse Orchestra deres andet album, “Four Letter Word”, med fantastiske anmeldelser, og i december 2018 udgav orkesteret deres første video-EP.

De syv heste har turneret i det meste af Europa med koncerter i Danmark, Norge, Island, Tyskland, England, Italien og Serbien samt Sydkorea, Hong Kong og Kina. I april 2018 optrådte Horse Orchestra på den tyske konference og showcase festival Jazzahead! som ét af kun to danske bands på det officielle program.

Line-up

Erik Kimestad – trumpet
Ingimar Andersen – saxophones
Petter Hangsel – trombone
Kristian Tangvik – tuba
Jeppe Zeeberg – piano
Nicolai Kaas Claesson – double bass
Rune Lohse – drums

Interview med Jeppe Zeeberg

Hvad kan publikum forvente af koncerten?
“Jeg synes personligt ikke, at man behøver forvente noget som helst, og jeg tror, at mange koncerter bliver ødelagt for lytterne fordi de bruger energien på at tænke over, i hvilken grad koncerten lever op til forventningerne. Kom med åbne ører – Horse Orchestra har hemmelige våben med.”

Hvad kan du afsløre om sætlisten?
“Jeg kan ikke afsløre noget om sætlisten, andet end at den altid bliver lavet lige inden koncerten går i gang.”

Hvad har I med af merch?
“Vi har tre udgivelser med: LP’erne “Living The Dream”, “Four Letter Word” og opsamlingsalbummet “Golden Hits”, som kun kan købes til koncerter. Vi arbejder derudover på at fremstille en serie af Horse Orchestra-bodystockings til 1-årige, men de er ikke nået at blive produceret til denne koncert.”

Hvilket er dit favoritnummer at fremføre live?
“Piano Piece for David Tudor #3 af La Monte Young.”

Hvordan er jeres seneste koncerter gået?
“Horse Orchestra har holdt pause, siden vi kom hjem fra turné i Sydkorea i efteråret. Den turné var en succes. Nu er vi tilbage med fornyet energi. Og hemmelige våben.”

Hvad skal publikum få tiden til at gå med indtil koncerten?
“De skal se vores Video EP 2018. Den indeholder tre af vores bedste numre: “Very Big Dome”, “The Tiger Took My Family” og “Hvad Laver Bjørnen og Torben i Aften”?”

Kjærgaard/Westergaard/Bruun

Morning Mood

Med upåtrængende styrke åbner et musikalsk righoldigt tema, spillet på akustisk bas, denne suite. Klaveret harmoniserer vemodigt, men triumferende sit svar, som kunne vække minder om en fælles nordisk fortid, men selv om Edvard Grieg synes at besjæle musikken i dette punktnedslag, bliver det hurtigt tydeligt, at suiten først og fremmest farves af, at komponisten Jonas Westergaard har resideret de sidste 8 år i Berlin, hvor han som bassist indgår i flere af de der mest banebrydende avantgarde-ensembler, såsom Christian Lillinger’s Grund, Christopher Dell “Das Arbeitende Konzert” , DLW og Boulez Materialism.

Denne suite er Jonas Westergaards mest ambitiøse værk til dato, og samtidig det første siden, at han skrev, indspillede og debuterede med pladen “Helgoland” (StuntX), et bestillingsværk fra DanmarksRadio, for hvilket han vandt 1ste pris for sine kompositioner ved Danish Music Award.

Politiken skrev: “Mest fremtrædende er dog den helt særlige stemning, der besjæler musikken. Båret frem af en stærk melodik, men i måden den bliver fremført på, røber den en skrøbelighed, der kan være hjerteskærende” og “…en nænsomhed, som jeg ikke mindes at have hørt magen til i jazzsammenhæng.”

Jazzspecial skrev: “en meget vigtig pointe, vi får med, er denne: at desperation og triumf kan rummes i samme moment.”

Omkring sig har han samlet trommeslageren Peter Bruun og pianisten Søren Kjærgaard, som er en drømmebesætning for ham. Der findes næppe andre musikere, som Westergaard har et mere fortroligt samarbejde med.

I trioens samspil bliver form skabt gennem de tre musikeres respektive strukturelle arbejde med toneceller, rytmiske celler, der gennem hypersensibilitet i sammenspillet muliggør skabelsen af et plastisk værk i real-time. Dette værk er en enhed, der på en og samme tid fremstår endeligt/ færdigt, som at det er i konstant bevægelse.

Nine Positions

Morton Feldman, Olivier Messian, serielt arbejde, Rytmisk skelet set gennem forskellige folier i form af toneceller indeholdende fra to op til ni toner, clusters og støj.

Värmeland:

En 9/8-dels puls danner her grundlaget for en åben improvisationsform. 9/8-delstakten bliver permanent belyst fra forskellige perspektiver, og der opstår et polyrytmisk felt, i det en række af forskellige hastighedsfornemmelser repræsenteres sideløbende. Herved afstedkommer en elastisk, flydende tilstand, som er stram og løs på en og samme tid. Titlen hentyder til en vis lighed i temaet med den kendte svenske folkemelodi “Ak, Värmeland, du sköna”.

Line-up

Søren Kjærgaard – piano
Jonas Westergaard – kontrabas og komposition
Peter Bruun – slagtøj

Links

Horse Orchestras hjemmeside
Info om handelsbetingelser m.m.

0 Anbefalinger

Vil du anbefale denne koncert til andre?

Anbefal denne koncert

Din anbefaling af denne koncert

Alle anbefaling skal godkendes af en administrator.