Jakob Bro koncert Atlas Aarhus

Om koncerten

Det er i øjeblikket kun muligt at købe billetter i forsalg her på vores hjemmeside. Det er således ikke muligt at købe billetter i døren – heller ikke på de enkelte koncertaftener.

Bemærk at man som følge af de gældende retningslinjer foruden billet skal fremvise gyldigt coronapas for at få adgang til koncerten.

Kun få billetter tilbage..!

28. maj: Vi har fanget Jakob Bro til en snak om koncerten – læs interviewet længere nede.

Guitaristen og komponisten Jakob Bro er aktuel med værket “Uma Elmo”, mandens femte album i eget navn udgivet på pladeselskabet ECM. Med dette i bagagen vender han denne aften tilbage til Atlas i Aarhus.

… Læs mere

 

Med “Uma Elmo” præsenterer Jakob Bro samtidig en ny trio, der foruden ham selv tæller den norske trompetist Arve Henriksen og den spanske trommeslager Jorge Rossy. De tre spillede første gang sammen, da de i Swiss Radio-studiet i Lugano indspillede albummet med Manfred Eicher i producerstolen. Blandt højdepunkterne på pladen finder man åbneren “Reconstructing a Dream”, en mørk og lyrisk dagdrøm, der blot understreger rigtigheden af London Jazz News’ observation: “there is no hurry to this music, but there is great depth.”

Plads til hyldester

“To Stanko” er Bros stille hyldest til den afdøde polske trompetist, der indlemmede guitaristen i sin kvintet under arbejdet med albummet “Dark Eyes”. Også nummeret “Music for Black Pigeons” er en hyldest til en afdød musiker – nemlig Lee Konitz, som Bro også arbejdede tæt sammen med.

Lyttere vil genkende Arve Henriksens hviskende, intime lyd fra hans album “Cartography” (2008), lige som der vækkes minder om mandens samarbejder med Trio Mediaeval og Tigran Hamasyan. Rossy er et velkendt navn blandt jazzfans på begge sider af Atlanten – ikke mindst for sit mangeårige virke i Brad Mehldaus første trio. Om Bro skrev Downbeat i forbindelse med udgivelsen af “Bay of Rainbows” (2018), at “Bro’s guitar is luminous… his music both hypnotic and dramatic.”

Inspireret af sine børn

Titlen “Uma Elmo” har Bro fra sin lille datter og nyfødte søn, da det slet og ret er deres mellemnavne, der gemmer sig bag ordene. Og det er ikke tilfældigt, at han har ladet sig inspirere af deres navne – guitaristen har således komponeret store dele af albummet, når hans lille søn har sovet. “It’s a special time in my life right now with the kids being so young – and it’s also a strange time in the world, of course,” udtaler Bro.

“I wrote music for the recording session being doubtful that we could actually all meet and complete the session, at the end of summer this past year, with a German producer, Spanish drummer, Sweden-based Norwegian trumpeter, Danish guitarist-composer and an Italian engineer – all in a studio in Switzerland.And the music is, as it always is, a reflection, more or less abstract, of what’s going on around us. To have this musical document from this year will always represent some kind of milestone for me. And to have everyone there in Lugano: Manfred, Jorge, Arve and engineer Stefano Amerio, all determined to shape and capture this music with me despite the many obstacles facing us – needless to say, I’m very grateful.”

På “Uma Elmo” tager Henriksen ofte den melodiske føring i Bros kompositioner. Han svæver og smyger sig som en serpentine ind og ud ad Rossys både diskrete og dynamiske rytmer og guitaristens harmoniske glimmer, elegante linjer og loopede atmosfæriske stemninger.

Privilegeret samarbejde

Om sine bandkolleger siger Bro: “I performed with Jorge Rossy a ECM few times before the Uma Elmo session, including a tribute concert for Paul Motian during the Copenhagen Jazz Festival in 2014 and then at the ECM50 event in Warsaw. But I admired Jorge from the first time I heard him, back in 1997 or so. He was on many albums with musicians I loved, like Chris Cheek, Mark Turner, Larry Grenadier, Ethan Iverson, Kurt Rosenwinkel and, of course, Brad Mehldau. Jorge has a deep understanding of time and form. He can be there inside the music, with everything around him moving, and just be present, not do too much, playing exactly enough, adding warmth, drive, contrasts, color, time, swing, soul. He also has a great sense of composition within the composition itself – making the music breathe.”

Bro hæftede sig ved Henriksen i 2016. “Arve’s sound struck me immediately,” siger han. “And I soon began talking with him about a collaboration. But the session in Lugano was not only the first time we played music together – it was also my first actual physical encounter with him! It turned out to be an inspirational meeting. But it was invaluable to have Manfred on the side, listening, advising and guiding, especially since the three of us were coming together for the first time.”

De store mestre

Bro reflekterer over nummeret “To Stanko”: “I wrote the song to celebrate the life and sound of my friend Tomasz Stanko, in whose band I recorded and toured worldwide for more than five years. Stanko was such a soulful musician. For me, the mystery of music, why some sounds move me, is an essential part of my continued curiosity in playing. With Stanko, it was so evident. With one note, he told his story. When life pours out of an instrument, you’ve reached the ultimate, in my opinion. Arve plays beautifully on my tribute, “To Stanko”. Tomasz would never play or sound like this – which, to me, just makes the dedication even stronger, emphasizing the fact that the inspiration from Stanko goes way deeper than anything you can define.”

Om rekontekstualisering

Om “Reconstructing a Dream” genkalder Bro, hvordan han med udgangspunkt i Paul Motians eksempel lærte at rekontekstualisere sit repertoire: “Performing at the Village Vanguard with Paul and also recording his ECM album “Garden of Eden”, we worked with such pieces as “Etude”, “Mumbo Jumbo” etc. – songs Paul had composed for his earlier groups,” forklarer guitaristen.

“Having listened to all of Paul’s recordings, knowing his songbook so well, it was an out-of-this-world experience for me to reimagine this music with him. So, having recorded “Reconstructing a Dream” 13 years ago in New York with Paul for one of my albums, it felt like time to reinterpret this song. And with Jorge on drums this time. Jorge, to me, is a beautiful, warm, poetic drummer. I’m sure Paul would approve. “Slaraffenland” is another track on “Uma Elmo” associated with Paul for me, because he included this tune of mine in the repertoire for a tour with the Electric Bebop Band when I was quite young.”

“Uma Elmo” favner både gamle helte og nye liv, fortryllende lyde og tider med rum for eftertænksomhed og fremelsker en aura, der bliver hængende længe efter, at musikken er stoppet. Med de allerede nævnte numre og tracks som “Beautiful Day”, “Sound Flower” og “Housework” samt to udgaver af “Morning Song” har Jakob Bro og kompagni i disse besynderlige tider skabt et værk af tidløs værdi.

Interview med Jakob Bro

Hvad kan publikum forvente af koncerten?
“Det er den første koncert, jeg spiller i så lang tid, at jeg ikke kan huske, hvor lang tid siden det er jeg har spillet en koncert. Første og sidste gang Arve, Jorge og jeg spillede sammen var i Lugano i september, da vi indspillede pladen. Siden er alt, hvad vi har skulle lave sammen, blevet aflyst. Meget af musikken på “Uma Elmo” er første takes, og jeg er derfor nysgerrig og ret ivrig efter at åbne musikken op igen og arbejde videre på den. Jeg føler kun lige, vi er begyndt som trio. Hvad vores lyd og musikalske område omfatter er stadig helt åbent for mig. Jeg kan selvfølgelig lytte til pladen og blive klogere. Men den giver mig også en følelse af, at der ligger et stort uudforsket land foran os som band. Dét ser jeg frem til at blive klogere på. Det land. At udforske musikken og kompositionerne sammen igen, forfra, at finde ud af, hvad musikken mere kan, hvad vi som trio mere indeholder. Publikum kan forvente at se og høre tre musikere, der lige er begyndt at spille sammen. Vi har hver vores historie med os. Der er ikke noget, der er givet på forhånd og jeg forholder mig 100% åbent til, hvad der må komme fra Arve og Jorge. Og fra publikum iøvrigt (medmindre det er tomater!).”

Hvad kan du afsløre om sætlisten?
“Vi spiller alle sangene fra “Uma Elmo”. Og en masse åbne improvisationer.”

Hvilket er dit favoritnummer at fremføre live?
“Haha, ved ikke, for vi har som sagt ikke spillet live sammen før. Jeg er meget glad for sangen “Morning Song”. Den glæder jeg mig til at spille live. Men egentlig ser jeg bare frem til at dykke ned i musikken med Arve og Jorge igen helt generelt, videreudvikle på de stemninger, vi skabte i studiet, og finde en vej sammen i musikken, og se hvad den bringer. Det tror jeg bliver spændende, også for publikum at følge.”

Hvad kan du fortælle om dine medmusikere denne aften?
“At de begge har en unik lyd. En meget personlig tilgang til musik. At de begge er nysgerrige og lyttende. At de begge er åbne for at lade musikken finde sine egne veje.”

Hvad har du med af merch?
“Jeg har CD- og vinylversion af “Uma Elmo” med. Derudover tager jeg et bredt udpluk af mine andre udgivelser med også, både på CD og LP.”

Hvordan er dine seneste koncerter gået?
“Uha, mine seneste koncerter, så langt tilbage kan jeg ikke huske mere. Jo, sidste koncerter i udlandet var vel på Village Vanguard i New York med min kvartet i januar/februar 2020. Derefter lukkede alt ned. Jeg har fået aflyst omkring 75 koncerter, hvis ikke mere. Er holdt op med at tælle. Har spillet tre koncerter i Danmark i alt de seneste 14-15 måneder, hvilket er ret usædvanligt for mig. Én af disse tre var på Atlas med min trio med Palle Mikkelborg og Marilyn Mazur. Den koncert husker jeg tilbage på med stor glæde.”

Hvad skal publikum få tiden til at gå med indtil koncerten?
“Jeg har lavet en playliste med nogle af de ting, jeg har lyttet til under kompositionsfasen til Uma Elmo. Den kan høres hér.

Man kan jo også lytte til den her smukke komposition af Arve, hvor han synger og spiller trompet. Det var én af de første ting, jeg lyttede til af Arves og én af grundene til, at jeg blev inspireret til at starte et samarbejde.

Eller tjek Brad Mehldau, Larry Grenadier og Jorge Rossy live fra Montreal i 2000. Det var den her trio, der fik mine øjne op for Jorges trommespil. Mest legendarisk for mig er deres liveindspilninger fra Village Vanguard.

Og her er lidt musikfilm, som kan inspirere:

The blues according to Lightning Hopkins (trailer)
Chasing Trane (trailer)
I called him Morgan (trailer)
Time Remembered (trailer)
Milford Graves, Full Mantis (trailer)

Og så anbefaler jeg alle Hayao Miyazakis film til alle aldre. De ligger på Netflix.

Hvis nogen ikke kender Midori Takadas plade “Through the looking glass” så anbefaler jeg også at man lytter til dén.”

Hvad betyder det for dig, at du netop har modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat?
“Det er først og fremmest en kæmpe ære at modtage netop det legat. Jeg er meget glad for det. Det, at legatet strækker sig over tre år, betyder, at jeg kan fokusere mere langstrakt på min musik uden at skulle bruge unødig tid på at afrapportere, ansøge og så videre. Det logistiske bliver mindre krævende og baner dermed vejen for mere tid til det fordybende og kreative. Jeg har fire forskellige indspilningsprojekter i støbeskeen med ECM, og jeg skriver pt på musik til to af disse. Det er mange penge, jeg har modtaget, og det er et kæmpe privilegie at være i den situation at skulle forvalte disse penge, omformulere dem til musik. Jeg føler et ansvar for at skulle leve op til, at pengene bliver brugt ordentligt. Jeg vil gerne ved de tre års afslutning kunne se tilbage og være tilfreds med det, jeg har fået skabt. Selvsagt. Men også føle, at jeg har rykket mig som kunstner, at midlerne har givet mig mulighed for at skabe musikalske samarbejder og processer, der har udviklet mig. Glæder mig til det hele.”

Links

Jakob Bros hjemmeside
Facebook
YouTube
SoundCloud
Info om handelsbetingelser m.m.

0 Anbefalinger

Vil du anbefale denne koncert til andre?

Anbefal denne koncert

Din anbefaling af denne koncert

Alle anbefaling skal godkendes af en administrator.